paboinstockholm.reismee.nl

Dag 2 en 3 in Stockholm

Hallo allemaal,

Het is hier heerlijk warm en lekker zonnig. Maandag en dinsdag kon ik niks op het reismee account zetten, omdat het internet in de jeugdherberg niet werkte. Dus daarom vandaag extra veel dingen te lezen.

Maandag zijn we naar de allereerste basisschool geweest en zagen hier dat het heel erg anders is dan op onze school. De kinderen waren erg enthousiast en luisterden goed naar de leraren. Hier zitten de kinderen op de basisschool totdat ze zestien jaar oud zijn, daarna gaan ze pas naar de universiteit. We zijn in twee klassen gaan kijken. Als eerste naar een onderbouw klas. Deze leerlingen waren ongeveer 8 jaar oud. Vervolgens gingen we naar een bovenbouw groep kijken. Deze leerlingen waren ongeveer 13 jaar oud. De leerlingen in de onderbouw leren voor een groot deel via een Ipad. De leerlingen konden al heel goed Engels, daardoor konden we heel goed met de leerlingen praten. De leerlingen krijgen namelijk al Engels les vanaf groep 1.

Deze leerlingen konden nog beter Engels dan de leerlingen van de onderbouw. Naast Engels en Zweeds kunnen de leerlingen nog een taal kiezen wat zij graag willen leren. De leerlingen kunnen tussen deze talen kiezen: Spaans, Frans of Duits.
Op deze school lopen alle leerlingen zonder schoenen in de klas, dit doen de leerlingen om de klas schoon te houden.

Dinsdag zijn we naar een kinderdagopvang geweest. Daar gaan kinderen naar toe vanaf één jaar. De kinderen kunnen hier blijven tot ze zes jaar zijn. De kinderen kunnen vrij spelen en kunnen hierbij de talenten van zichzelf ontwikkelen. Op deze opvang hebben ze geen deuren, zo kunnen de kinderen gaan kijken bij andere groepen. De ouders zijn altijd welkom en mogen zo lang blijven als zij willen. De ouders kunnen hier ook terecht met hun vragen.

De werkjes van de kinderen worden opgehangen door de hele school. De foto’s van ieder kind, gemaakt tijdens leuke activiteiten, worden bewaard in een boek. Zo heeft ieder kind na de kinderdagopvang (na vijf jaar) een eigen boek.

Dinsdagmiddag hebben we een universiteit bezocht. Tijdens dit bezoek kregen we uitleg over het Zweedse onderwijssysteem.

Kijktip: Als je meer wilt zien van onze belevingen, kijk dan even onder het kopje video's.

Groetjes Kevin, Folkert, Daisy en Manon